maandag 23 juli 2007

GB campagne tijdens de Gentse Feesten

In de bus spraken we over de GB-campagne. Een 8-tal mensen luisterden naar een verslag van de GB-toernee langs 9 van de 16 met sluiting bedreigde vestigingen van GB. We hadden het ook over de barbecue.

Op het gesprek zette Marijke, die zelf 18 jaar bij GB gewerkt heeft, de precieze omstandigheden van de sluitingen nog eens op een rijtje:

- De sluitingen zullen hoogst waarschijnlijk leiden tot het ‘franchiseren’ van de vestigingen. Dat wil zeggen dat de vestigingen niet echt dicht gaan maar worden overgenomen door de gerant van de vestiging of door iemand anders.

- Op die manier worden die vestigingen KMO’s (met minder dan 50 werknemers), waardoor er geen verplichte vakbondsvertegenwoordiging meer is.

- Er worden nieuwe contracten onderhandeld waarbij de werknemers moeten inleveren. Er zijn voorbeelden waarbij de lonen met 25% daalden.

- De prijzen zullen duurder worden. De uitbater van de ‘onafhankelijke’ GB moet zijn producten aankopen bij de Carrefour-groep, die zullen deze producten verkopen aan een hogere prijs dan ze zelf inkopen. Er zijn voorbeelden waar de producten 1/3 duurder werden.

Belangrijk is ook de link met andere gebieden van werk en van maatschappelijke dienstverlening. Overal zien we schaalvergroting, het verminderen van de transparantie, het verslechteren van arbeidsvoorwaarden en het afkalven van buurtvoorzieningen. Zo zagen we onlangs dat De Post een groot aantal buurkantoren sloot onder druk van de private partners (o.a. de Deense Post) en van de dreigende liberalisering van de postmarkt. Gelijkaardige zaken zagen we ook bij de omschakeling van Volkswagen Vorst in Audi, van Electrabel naar Suez.

De gesprekken met de buurtbewoners en de werknemers van de met sluiting bedreigde GB’s gaven veel inspiratie voor nieuwe initiatieven. Overal hoorden we hetzelfde: het zijn de bazen en de aandeelhouders die gaan lopen met de winst en de buurtbewoners en de werknemers die moeten boeten.

Eind augustus organiseren we een tweede Carrefourt-toernee langs de nog niet bezochte vestigingen, deze toernee zal eindigen bij de ondernemingsraad van Carrefour begin september. Ook de samenwerking met de vakbonden wordt verdergezet. Op de nationale meeting van CAP op 20 oktober zullen we uitgebreid verslag doen van hun tournees.

CAP wil ook lokale buurtcomitées tegen de sluitingen ondersteunen. Voor meer info over eventuele sluitingen in jouw buurt, neem contact op met Marijke: marijkemama@yahoo.com, 0486/499.453.

In Gent is er alvast een eerste bijeenkomst van werknemers en buurtbewoners gepland op 4 augustus om 14u in het frietkot naast de GB. Wil je je mee inzetten tegen de sluiting van jouw buurt-GB? Wees dan welkom, je zal hartelijk ontvangen worden!

1 opmerking:

destiny george walters zei

ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)